آموزش کودکان، نیازمند تغییرات محتواست

کارآفرینی، یکی از محورهای مهم آموزشی مورد نیاز برای نسل آینده و کودکان امروز است.

کارآفرینی، یکی از محورهای مهم آموزشی مورد نیاز برای نسل آینده و کودکان امروز است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، صبح امروز مراسمی به میزبانی سالن فیروزه ساختمان مرکزی با موضوع «طرح ملی تربیت مربیان کارآفرینی با رویکرد کسب و کارهای فناورانه» برگزار شد. در این مراسم که  کمره‌ای، معاون وزیر آموزش و پرورش و ناظمی، معاون وزیر ارتباطات حضور داشتند، امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به این که دیوایس‌های هوشمند که زمانی به عنوان مانع آموزش به حساب می‌آمد در پاندمی کرونا به ابزار آموزش تبدیل شد، گفت: در کنار تغییر ابزار آموزشی، محتوا نیز با تغییر بسیاری رو به رو شده است. مطالعات نشان می‌دهد ما همواره کودکانی را آموزش می‌دهیم که نه در امروز بلکه در فردا زندگی می کنند. با تغییراتی که آینده نسبت به امروز دارد محتوا نیز باید دچار تغییر شود. به گفته وی، یکی از محورهای مهم آموزشی مورد نیاز برای نسل آینده و کودکان امروز کارآفرینی است، زیرا کارآفرینی به محتوای آموزشی تبدیل می‌شود. آموزشی که می‌گوید اگر می‌خواهید زندگی بهتری در آینده داشته باشید، آموزش ببینید. این نظام آموزشی اندازه تمام نظام‌های دیگر آموزشی در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

ناظمی با بیان این که غیر از نظام آموزشی مبتنی برکارآفرینی، در آینده به تفکر نقادانه نیز نیاز است، افزود: تفکر نقادانه باعث می‌شود دانش‌آموز استفاده بهتری از ابزار فناوری کنند و بدانند چگونه یاد بگیرد. کارآفرینی و تفکر نقادانه دو محتوای اصلی آموزشی برای کودکانی است که دهه‌های آینده وارد بازار کار خواهند شد و دیگر مانند گذشته ریاضی و علوم دروس اصلی نیستند، بلکه کارآفرینی و تفکر نقادانه نیز باید در کنار آن‌ها تدریس شوند. استفاده از ابزار جدید و آموزش کارآفرینی صرفا تغییر در ابزار آموزش نیست تغییر کل نظام آموزشی در حوزه محتوا و ساختار حکمرانی است. با پذیرفتن تغییرات خودمان را برای آینده آماده می‌کنیم. هر چقدر انعطاف‌پذیری ما برای آینده بیشتر باشد، برای تغییرات شکل گرفته در حوزه تکنولوژی آماده‌تر خواهیم بود. تغییرات نیازمند این است که در استراتژی‌ها و سیاستگذاری آموزشی نیز آن را لحاظ کنیم و بر بال تغییرات سوار شویم تا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

معاون وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد، مجموعه اتفاقاتی که در این سال‌ها رخ داده، بتواند راه را برای آموزش مبتنی بر ابزار هوشمند و تفکر نقادانه باز کند و بتوانیم خوشامدگوی تغییراتی باشیم که امروز در حوزه فناوری رخ دهد.

بر اساس این گزارش، هدف از دوره‌های تربیت مربی کارآفرینی هنرستان‌ها تکمیل زنجیره آموزش مهار‌ت‌های کارآفرینی است. طرح ملی تربیت مربیان کارآفرینی با رویکرد کسب و کارهای فناورانه، توسط مشکات اسدی، مشاور زنان و توانمندسازی اجتماعی معاون وزیر ICT پیگیری و راهبری می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

نوشته های مرتبط

نوآوری اجتماعی در
خدمت مسئولیت اجتماعی

تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به پل سید خندان – ورودی ۲۲ – ساختمان مرکزی
۹۸۲۱-۸۸۱۱۵۸۰۰+   ۹۸۲۱-۸۸۱۱۵۸۰۰+
noafarincsr@ito.gov.ir

سازمان فناوری اطلاعات ایران