وب‌گاه‌های دولتی ملزم به رعایت دسترس‌پذیری هستند

ایجاد دسترس‌پذیری یک مسئولیت اجتماعی است و وب‌گاه‌ دستگاه‌های دولتی ملزم به رعایت آن هستند.

ایجاد دسترس‌پذیری یک مسئولیت اجتماعی است و وب‌گاه‌ دستگاه‌های دولتی ملزم به رعایت آن هستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با حضور در برنامه زنده «طلوع» شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص نقش استفاده از فناوری‌های جدید در ایجاد دسترس پذیری اظهار داشت، وقتی از دسترس‌پذیری صحبت به میان می‌آید، بدین معناست که افراد با نیازمندی‌های خاص بتوانند از امکاناتی که به طور عمومی فراهم شده ‌است استفاده نمایند. از این حیث، دسترس‌پذیری از دو جنبه حایز اهمیت است: یکی از منظر ارزشی و اخلاقی است که جزو حقوق افراد به شمار می‌رود. جنبه دیگر که اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شود، این است که بر اساس مطالعات انجام شده، 70 درصد انسان‌ها در دوره‌ای از زندگی دچار نیازمندی‌های خاص می‌شوند. بنابراین، ایجاد دسترس‌پذیری در سایت‌های اینترنتی، نیازمند رعایت مجموعه‌ای از استانداردهاست. به همین منظور در سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجموعه‌ای از این استاندارها که شامل 40 استاندارد است ترجمه شده و بر روی درگاه سازمان قرار گرفته است. لذا رعایت این استانداردها برای طراحی وب گاه‌های دستگاه‌های دولتی الزامی است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که حدود 200 هزار نفر افراد نابینا در کشور وجود دارند، گفت، یکی از چالش‌های موجود در زمینه دسترس‌پذیری، چگونگی حفظ امنیت صفحه‌های پرداخت بانکی بود و به همین دلیل، صفحه پرداخت بانکی به ویژه در بخش وارد کردن بخش عبارت امنیتی یا کپچا، دسترس‌پذیر نمی‌شد. چالشی که وجود داشت این بود که صفحه مورد نظر به گونه‌ای باید طراحی می‌شد که علاوه بر حفظ امنیت برنامه، امکان استفاده از آن برای فردنابینا نیز فراهم می‌شد. سرانجام استفاده از فناوری کپچای صوتی توانست به حل این چالش کمک کند. به طوری که فرد نابینا به جای دیدن عبارت امنیتی، آن را می‌شنود و اقدام به اعمال‌اش می‌نماید. در همین راستا، چندی پیش، پست بانک، به عنوان نخستین بانک کشور اقدام به استفاده از این فناوری نمود و صفحه پرداخت بانکی خود را دسترس‌پذیر نمود.

دکتر ناظمی، هم‌چنین با خاطرنشان ساختن این مهم که دسترس‌پذیری علاوه بر داشتن جنبه کرامت انسانی، با جذب کاربران دارای نیازمند‌ی های خاص می‌تواند مقرون به صرفه باشد از آمادگی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای ارایه مشاوره‌های لازم به منظور دسترس‌پذیر شدن اپلیکیشن شاد (شبکه آموزشی دانش‌آموز) خبر داد.

در این برنامه امیر حسین سلیمانی، مشاور روشندل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه دسترس‌پذیری نیز حضور داشت که از شناسایی نرم‌افزارها و خدماتی که افراد نابینا و کم بینا می‌توانند کاربر آن باشند گفت و از عدم دسترس‌پذیر بودن نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های داخلی در مقایسه با نمونه‌های خارجی انتقاد کرد و یادآور شد در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی مانند پرداخت‌های بانکی، تاکسی‌های اینترنتی و یا کتاب‌های اینترنتی، با مشکل دسترس‌پذیری مواجه هستند و در عمل برای افراد دارای نیازمندی‌های خاص قابل استفاده نیستند. اما با گام‌های مثبتی که در این حوزه برداشته شده است، می‌توان شاهد اقدامات مهمی بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

نوشته های مرتبط

نوآوری اجتماعی در
خدمت مسئولیت اجتماعی

تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به پل سید خندان – ورودی ۲۲ – ساختمان مرکزی
۹۸۲۱-۸۸۱۱۵۸۰۰+   ۹۸۲۱-۸۸۱۱۵۸۰۰+
noafarincsr@ito.gov.ir

سازمان فناوری اطلاعات ایران